Ajankohtaista

Seuramme A-tytöt matkustivat kesäkuun puolivälin jälkeen juhannusviikolla neljäksi kokonaiseksi päiväksi Brnon lämpöön Tsekkiin. Koko joukkueemme + Kirsi Kuopion Welhoista matkustimme ensin junalla Helsinkiin, sitten lentokoneella Prahaan ja Prahasta meidät vietiin pikkubussilla hotellillemme Brnoon. Kohteenamme oli siis Brno Open Game –turnaus, jossa pelasimme alle 19-vuotiaiden sarjassa ensimmäisenä suomalaisena joukkueena.

Turnausreissu alkoi varsinaisessa helteessä, ulkona oli liki 40 astetta lämmintä ja aurinko paistoi täydeltä taivaalta. Aamulla saimme nukkua hieman pidempään ja ennen pelejä oli lupa vielä viettää aikaa yhdessä vapaasti kaupungilla kierrellen, mutta iltapäivällä oli ryhdyttävä tositoimiin. Halli, jossa pelasimme ensimmäisen ottelumme, muistutti enemmänkin saunaa kuin urheiluhallia. Onnea vaan maalivahdeille toppavaatteissaan… Paikalliset olivat kuitenkin tottuneet kyseiseen ilmastoon, joten me suomalaiset taisimme olla ainoita, joille lämpötila tuotti haasteita. Peli olikin hieman nihkeää ja päättyikin 6-0. Napakan palautteen jälkeen käänsimme katseet kohti illan toista koitosta.

Päivän toiseen koitokseen vaihdettiin hallia (reitti oli hivenen monimutkainen, mutta onneksi valmennuksella on homma hallussa = Google maps ja huolimatta kahdesta kulkuvälineen vaihdosta matkanvarrella, vihreät jäivät oikealle pysäkille). Toinen halli oli edeltävää hivenen viileämpi, mutta ei siellä silti vilustumaan olisi päässyt. Peli kulki alusta saakka paremmin kuin ensimmäinen, mutta petrattavaa jäi edelleen. Lopputulos tismalleen sama kuin edellisessäkin, 6-0. Pelin jälkeen takaisin hotellille, iltapalaa nassuun ja saman tien nukkumaan, koska seuraavana aamuna on aikainen herätys vaille yhdeksältä alkavaan peliin.

Juhannusaatto alkoi varsin aikaisin aamulla, sillä ensimmäinen peli vihellettiin käyntiin ennen kukonlaulua.  Aamulla pelasimme alkulohkon viimeisen pelin jälleen uudessa hallissa, joka oli ehdottomasti tähänastisista miellyttävin. Voitimme pelin maalein 3-2. Ja koska turhaanhan sitä kahta peliä peräkkäin samassa hallissa pelattaisiin, niin lähdimme hotellin kautta seuraavalle hallille, ei muuten ollut tällä kertaa enää uusi. Luvassa oli siis jatkosarjan ensimmäinen ottelu ja hyvien alkuverryttelyjen ja pitkän pallollisen lämmittelyn jälkeen täysin pelivalmis joukkueemme sai 5-0 luovutusvoiton, kun vastustaja ei saapunut hallille.  Kamat siis kasaan ja kohti päivän kolmatta ottelua. Juhannusaaton kunniaksi nappasimme vielä kolmannenkin voiton, kun kaadoimme vastustajan 4-1 ja voitimme alemman jatkosarjan. Päivän aikana yhdelle pelaajistamme kehkeytyi lomaromanssi, draamailtiin voiko vihreää t-paitaa käyttää pitkähihaisen lämmittelypaidan päällä ja saatiin me myös faneja.

Toiseksi viimeisenä reissupäivänä pääsimme pelaamaan oikeita tosipelejä vielä uudessa hallissa. Voitolla etenee jatkoon ja tappiolla pelit loppuvat. Puolivälieräpelissä oli siis todelliset panokset ja joukkueemme etenikin mitalipeleihin voittaen 2-0, polvet ruvella torjunut maalivahtimme pelasi huikean ansaitun nollapelin. Evästä nassuun ja myöhemmin iltapäivällä pelattaisiin seuraava peli, jossa oli pitkälti sama panos kuin edellisessäkin: häviöllä pronssimitali kaulaan ja voitolla finaaliin. Vastassa kyseisessä pelissä oli sama joukkue, jolle hävisimme alkulohkossa 6-0.

Välieräpeli jännitti paljon, sillä tiesimme ennestään, että vastassa on taitava joukkue. Kivenkovat taistelijamme olivat kuitenkin päättäneet lähteä vääntämään suomalaisella sisulla. Tällä kertaa suomalainen sisu kuitenkin suli lämpöisessä Brnossa ja finaalipaikka jäi haaveeksi. Kotiin ei kuitenkaan tarvinnut palata tyhjin käsin, sillä kaulaamme ripustettiin pronssimitalit. Myöhemmin illalla saimme tietää, että joukkue joka voitti meidät välieräottelussa, voitti sitten finaalinkin.

Seuraavana päivänä oli tiedossa pitkään nukkumista ja vapaata hengailua ja isolla porukalla lähdimmekin sitten seikkailulle Olympia-ostoskeskukseen hieman syrjään Brnon keskustasta. Pienten ongelmien jälkeen oikea bussi löytyi ja pääsimme tuhlaamaan rahaa oikein huolella. Vahva veikkaus, että aika monen meidän lompakko tyhjeni lopullisesti sitten sinne. Illalla vietimme yhdessä aikaa mm. hotellin katolla porealtaassa ja seuraavana päivänä oli aika palata kotiin. Oli ehkä vähän turhan aikainen herätys… Hotellilta meidät vietiin pikkubussilla Prahaan lentokentälle, josta lensimme Helsinkiin ja Helsingistä palasimme junalla takaisin Joensuuhun.

Vaikkakaan reissulla ei kommelluksilta vältytty, oli reissu takuulla jokaiselle meistä ikimuistoinen ja joukkuehenkeä nostattava. Brnon kaupunki oli kaunis ja turnaus hyvin organisoitu. Toivomme kovasti, että pääsisimme yhdessä reissuun vielä uudelleen.